Potřebujete provést finanční analýzu, ale nevíte si rady? Nabízíme vám pomoc s interní finanční analýzou i s externí analýzou podniku, do kterého byste rádi investovali, ale zatím nemáte data o jeho finanční situaci.
Co je to finanční analýza podniku
Finanční analýza podniku je proces, který se zaměřuje na vyhodnocování finančních informací firmy s cílem odhalit silné a slabé stránky, zjistit její ziskovost a finanční zdraví. Podle provedení lze finanční analýzu firmy rozdělit na interní finanční analýzu a na externí finanční analýzu.
Metody finanční analýzy
Finanční analýza se běžně sestává z pěti oblastí:
- Analýza absolutních ukazatelů – horizontální a vertikální analýza
- Analýza rozdílových ukazatelů – ukazatelé fondů finančních prostředků, ukazatelé objemových úrovní zisku, ukazatelé na bázi přidané hodnoty
- Analýza poměrových ukazatelů – rentabilita, aktivita, likvidita, zadluženost a tržní hodnota
- Analýza soustavy ukazatelů – Du Pontův rozklad, bankrotní modely, bonitní modely
- Metody mezipodnikového srovnání – metody jednorozměrné a vícerozměrné
Interní finanční analýza firmy
Interní finanční analýza provádí analytici uvnitř firmy. Mají tak k dispozici veškeré účetní dokumenty, finanční plány a statistické údaje. Do závěrů interní analýzy je promítnut celý chod firmy a díky tomu je mnohem přesnější než externí finanční analýza. Výsledky interní analýzy jsou určeny pro management firmy a používají se při řízení podniku.
Externí finanční analýza podniku
Externí finanční analýza se provádí na základě veřejně známých informací, například údajů z finančních trhů, účetní závěrky, výroční zprávy a může být prováděna bez vědomí firmy. Běžně ji využívají banky, investoři nebo významní obchodní partneři, kteří potřebují objektivní data pro své rozhodovací procesy. Díky finanční analýze mohou lépe předvídat budoucí trendy a vývoj podniku.
Potřebujete-li pomoci s něčím dalším, nahlédněte do nabídky služeb, které poskytujeme.